Wednesday, October 21, 2009

hadiah

Pagi ni aku bangun pagi mcm biasa, mcm dah set pulak mata ni nak bangun pukul 5 tiap tuap hari. pagi ni lepas solat baru aku terfikir nak pakai baju apa ek..aku bukak almari baju,mula mula nak ambik baju sutera hijau aku,tapi tak jadi, aku gapai baju kurung kuning lak.hari ni aku jadi warna kuning bergerak lak..heheheh

Pagi ni aku ada kelas pukul 7.30..dengan sekonyong konyong aku pergi kelas dengan bawak laptop dan LCD untuk budak2 present..separuh jam berlalu, tiba tiba kelas aku di datangi oleh ketua jabatan yang lain..katanya dia nak buat laporan tentang bilik kuliah. aku apa lagi terus mengadu yang kelas2 kat sana memang kotor dan kdang2 tu white board pun masih ditinggalkan dengan tulisan2 kelas sebelum ni..aku pulak, sebagai seorang pengajar, aku tahu tanggungjawab aku..bersihkan kelas sebelum kelas bermula, tak pun arahkan pelajr kutip sampah2 yang nyata..dulu masa aku di PTPL, itu adalah rutin kami, kena bersihkan sebab kelas sentiasa ada di periksa dan akhirnya kami terbiasa dengan keadaan begitu. tapi bulan2 pertama di sini, aku praktik kan tapi tidak berhasil bila sampai satu tahap aku rasa, apa yang aku buat orang lain tak support. kalau sebelum habis kelas, aku akan bersihkan kelas aku, tapi bila aku masuk kelas org lain, kelas tu pulak bersepah sampah..sebulan dua mungkin kita boleh nak hadap,,tapi bila dah lama, kita dah start rasa jemu nak buat benda sorang2...

bila aku dah lama tak buat, alih alih hari ni aku dapat cabutan bertuah lak dek sesi spot check tadi..tergumam dan sedih lak aku...tapi aku tau aku pun salah..tapi bila di ingat balik, aku rasa nak senyum..kenapa yer...:)
patut nya aku sedih ke lucu??entah leer...

pagi ni dah la aku hangin sebab bila aku suruh present, ada yang tak datang lah, lewat lah dan yang paling best salah tajuk....aku rasa nak na gis lagi semalam bila semak kertas kuiz depa..ada yang dapat kosong...menangis aku sebab aku terfikir aku ke yang tak pandai mengajar...??

mmm..cabaran memang cabaran.tapi itu lah hakikatnya..untuk semua anak didik ku, bila ilmu yang di ber itu sampai ke otak mereka, itu lah kemenangan bagi kamek yang bergelar pendidik tapi jika sebaliknya, kesedihan menjadi suara yang menzahirkan kegagalan ilmu.

duhai hati, hari ini aku tercabar lagi...terima kasih atas semua kritikan.

No comments:

Post a Comment